Livet, 45 år av arbete och sedan graven

Tjenis!
 
Ikväll har jag haft en rolig diskussion med min lillebror. Den handlade lite om vare sig det är egoistiskt att föra ett barn till världen eller om det inte är det. Också om att livet blir vad man gör det till.
 
Min brorsa tycker att det är hemskt att folk vill skaffa barn till denna värld vi lever i. Han tycker att det är bara egoism det handlar om och hur kan man ens vilja att sitt barn ska få leva i vår hemska värld? Han hatar att jobba och förstår inte hur han ska orka sig igenom ett helt arbetsliv och sedan bara sitta och vänta på att få dö.
 
Själv tycker jag att världen blir vad man gör den till. Det är ju bara du själv som kan styra över hur DU vill att DITT liv ska se ut. Sedan finns det såklart hemskheter i världen, det kommer vi ju inte ifrån, MEN man kan ju försöka att se det positiva också, inte bara det hemska. Om vi bara gick omkring och tänkte på det dåliga i världen, fatta vad deprimerade vi skulle vara! Men om du vill ha ett roligt jobb eller tjäna mycket pengar, vad du nu vill att själva målet ska vara... Då måste man ju "jobba" för det också. Kanske plugga, eller lära sig något om det man vill... Eller varför inte starta eget? Eller bara lära sig investera i saker och ting. Brorsan vill helst att allt ska falla i hans knä, men det funkar ju inte riktigt så. Men att ha sådan trist inställning till livet känns ju sjukt bortkastat. Egentligen finns det ju så mycket att välja på, det är bara svårt att hitta dit. Själv pluggar jag ju till inredare, för att det är min dröm att få hålla på med mitt största intresse. Jag var för rädd för att söka när jag var yngre, jag tänkte att det inte skulle finnas några jobb inom det och att jag inte var tillräckligt bra på det. MEN, jag tog steget ut i the unkown, började plugga och finansierar det själv genom att jobba deltid. Det är det bästa beslutet jag tagit och det är sjukt skoj att plugga något man faktiskt tycker är roligt! Jag tror att när jag väl börjar jobba inom det, så kommer jag att ha "hittat hem".
 
Sedan tycker jag att man inte ska skaffa barn för att "tiden rinner iväg", utan för att man vill ha barn och man vet att det är något som kommer göra livet så mycket bättre!
 
 
 

Kommentarer


Publiceras ej